Trendy

06.11.2016 15:55

Vždycky tu byla nějaká módní vlna. Vždycky tu bylo něco, co právě letělo.Vždycky tu bylo něco, co bylo trendy.

Tak mě tak napadá, slovo trendy už si moc trendy není.

Ale zpátky k tématu. Jak už jsem říkala, vždycky tu bylo něco. Oblečení, vzhled celkově, určité aktivity, ... ono je toho asi víc, ale to ať vám vyjmenují ti, kteří se o tyhle aktuálně-in vlny zajímají.

Jakožto vysoce přemýšlivého člověka mě napadá jedna otázka: "Kdo vlastně určuje, co je právě in?" (když nad tím přemýšlím, slovo in už jsem taky dlouho neslyšela).

Abyste mě lépe pochopili, pojďme si hned zezačátku uvést pár příkladů věcí, co jsou zrovna in. Vžijme se do průměrné nactileté studentky základní/střední školy:

Ráno vstaneme a protože vyrážíme mezi lidi, musíme se jít honem nalíčit. Obočí, co jsme si pracně vytrhávaly včera večer, si domalujeme dvojnásobně větší, než bylo to původní, a vrátíme se k šatníku. Blíží se zima; a to znamená sezónu těch khaki bundo-kabátů s kožichovou kapucí. (Nedávno jsem viděla ten kožich i v růžovém provedení. Trendy se tudíž nejspíše vyvýjí dále.) Protože bunda nás nezahřeje úplně a je nám zima, musíme si zajít do Starbucksu na kafe. A protože jsme hrozně in, vyfotíme si kelímek s kávou, dáme přes to dva filtry, přidáme hashtagy (ale pozor, i výběr hashtagů je věda! Hlavně používejte hashtagy v angličtině, ta teď frčí!) a hodíme to na sociální síť, která teď letí, a to jest Instagram. Náš den samozřejmě pokračuje, ale na uvedení několika příkladů to snad stačilo.

A já se ptám - jak vlastně všechny tyhle trendy vznikly? Kdo přišel s tím revolučním obočím? Proč je jedna bunda tak populární, že ji nosí každá druhá dívka? Jak se Starbucks stalo tak oblíbené? Kdo najednou řekl, že angličtina je víc cool než čeština? Proč lidé přebíhají od Facebooku na Instagram?

Na otázku, jak vznikají trendy, jsem se ptala několika lidí; a jejich odpovědi se lišily. Znamená to tedy, že jasná odpověď neexistuje?

Zastávala bych jistý názor - to, že jako společnost stojíme na místě a jenom čekáme, až někdo z nás vykročí vpřed, abychom ho poté mohli následovat - kdybych nevěděla, že tak to nefunguje ve všech případech. Co jsem vypozorovala, trendy vzejdou spíše od populárních jedinců než od pošuků na okraji společnosti.

Možná by bylo lepší zabývat se otázkou, co musí trend splňovat, aby se uchytil?

Tak tedy, máme tu ono pomyslné vykročení vpřed, osamělý výkřik do prázdna. Přijde ozvěna?

Měl by být líbivý. Ptáte se, co je líbivého? Řekla bych, že je to u každého individuální, přesto se však na některých věcech shodne větší množství lidí než na jiných. Potom tedy můžeme trend označit jako líbivý.

Měl by být nový. Kdo by si dnes na boty navázal tkaničky každou jiné barvy? Ne, to už je za námi, chceme něco, co tady ještě nebylo! Dejte nám vlasy obarvené na bílo a nová virální videa, protože to je to, co jsme ještě neviděli.

Měl by být oblíbený. Bez základny vyznavačů určitého trendu nemůžete čekat, že se něco doopravdy uchytí, no ne?

Měl by se šířit. Sdílet. Mělo by se o něm mluvit. Měly byste ho mít přímo před očima. Jakmile je totiž trend na světě, šíří se jako lesní požár. Pamatujete na Pokemon GO, hit léta 2016? Miliony lidí začaly hrát hru s tématem, které jim bylo dříve cizí (neříkám, že se jednalo o každého jedince).

Zdá se vám to složité? Možná, že se nakonec i za tak primitivními věcmi jako jsou aktuální trendy skrývá složitý proces.

Máme tedy vymyšlený trend; je nový, revoluční, nic, co jste dosud viděli, a to všechno jen za 99.90! Není to úžasné, Horste?

Každopádně, jsme teprve v půlce cesty. Nyní se náš trend musí uchytit.

Vraťme se k té khaki bundě, neboť mám jistou teorii. Kdo určuje, co za oblečení se právě bude nosit? Odpověď se nabízí sama - módní návrháři. Ovšem to je teprve začátek. Násludují podle poslední módy (navržené návrháři) oblečené celebrity, které jsou mnohým z mně neznámého důvodu vzorem a předlohou. Youtubeři, další ze společností uznávaných vrstev. Spolužačky ze třídy. A nakonec to můžete být i vy.

Vidíte to taky? Je to jako lavina; svět trendů jen čeká na to, až někdo zakřičí dostatečně nahlas a voilá - máme tu nový trend, který postupně zasáhne celou společnost.

Je tato teorie správná? Kdo ví. Nicméně, pokud je na ní alespoň něco pravdy, poukazuje především na to, jak lehké je se společností manipulovat. Jenom se zamyslete - znáte někoho, kdo původně nějakému trendu odporoval, ale nakonec se nechal stáhnout a začal trend uznávat? Ach ten vnější vliv...

Vymysleli jsme tedy úspěšný nový trend. Lidem se to líbí, máme reklamu, základnu podporovatelů a na nějakou dobu jsme za vodou. Ale... proč vlastně?

Proč jsme ten trend vůbec vymýšleli? Proč jsme se namáhali? Nemůžeme se bez trendů prostě obejít?

Možná, že trendy potřebujeme, ačkoliv bývají často stupidní, až to hezké není. Možná že potřebujeme mít čím se řídit (nebo čemu odporovat). Možná, že dokonce potřebujeme i změnu, která je nevyhnutelné vzhledem k střídání trendů.

Trendy tu byli, jsou a budou. Jsou součástí našeho života, ačkoliv si to někdy neuvědomujeme. Vznikají a zanikají. Žijí jen tak dlouho, jak jim to umožníme. Jsou všude kolem nás - a jestli se rozhodneme jít s proudem nebo jim odolávat, to už je pak jen na nás.

- Mad

 

Uh, vážně jsem vyšla ze cviku... no nic. Doufám, že se vám tato rádoby úvaha líbila a donutila vás se zamyslet nad věcí, nad kterou se zrovna moc často nepřemýšlí.

Tradičně nezapomeňte hlasovat v anketě, kde na vás čeká tématická otázka. ;)

Do komentářů mi můžete napsat prakticky všechno - od vašich teorií vzniku, vývoje, šíření, ... trendů, vaše poznatky či zmínění trendů, které jsem neuvedla, přes názory na mé úvahové psaní (#stayegoistich) až po recept na domácí guláš (to svého času byl trend taky. :D)

Děkuji vám za přečtení článku a přeji vám všem krásný den ;)

—————

Zpět


Diskuze: Trendy

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.